onsdag 2 november 2011

Tropisk natt


Tropisk natt.
Snacka om det… varmt, fuktigt, insektsnät för fönstren, många obekanta ljud och en rubbad dygnsrytm. Dessutom har även fijianerna justerat klockan. Här är det Daylight Saving Time, det vi kallar vintertid. Frukost på terrassen och därefter en mycket kort promenad till International Office för att ordna lite administration av mitt stipendium. Adminstratörerna i Portugal älskar dokument. Men jag förstår, det är ju EU-projektpengar…
Möte med min samarbetspartner Tima som jobbar på psykologutbildningen och den som ansvarar för vägledarutbildningen här. Varmt mottagande, en kopp te och lite småprat med kollegerna i personalrummet. En intressant diskussion om hur mindfulnessträning kan reducera självskadebeeende. Förklaringen skulle, enligt en nyligen publicerad australiensisk  forskningsrapport vara att kontakten mellan hjärnhalvorna stimuleras genom terrapin. Jag installerade mig i mitt arbetsrum och fick uppleva att även söder om ekvatorn lever datorer sitt eget liv; eller är det teknikerna som gör det! Men här, liksom överallt, gäller det att gilla läget. Det gör jag. Jag är den första Mundusstipendiaten här på USP och det innebär att jag förväntas och också faktiskt får samtala med en massa befattningshavare i hierarkin. Det är bra och intressant.

                                                                           



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar