torsdag 10 november 2011

Tillbaka till Pearl


Tima kom in på mitt rum och sa att hon hade ett förslag: Du och Gunilla kan följa med enheten på planeringsdagar på en retreat. Kunde inte säga nej utan sa vinaka! Gunilla kontaktade Poonam och hon avbokade Rakiraki och vi gick hem och packade för att åka ner till stan för att köpa bussbiljetter till Pacific Harbour. Köpte en till Bulaskjorta och åt en god pumpasoppa innan bussresan. Väl framme på Pearl tog vi genast ett dopp i det ljumma vattnet och kände oss som de lyckligaste människorna i världen. Middag där vi satt med enhetschefen Bruce som har många år i Pacificområdet och Susan, som är född i Fiji. Intressant konversation som bara är så givande både personligt och professionellt. En god halv natts sömn innan jag blev väckt av en student som ville prata om praktiken. Att inte människor kan läsa på it´s learning att jag är i Fiji och själv kunna räkna ut att det en del tidsskillnad mellan Skandinavien och Pacificområdet är för mig ofattbart. Snacka om bristande respekt!
Morgonpromenad på stranden och ett dopp följt av en god frukost och dagens planeringsarbete. USP arbetar med kursplaner på ett sätt som liknar vårt men de gör det mer utvecklat. De är inte bundna av Bologna utan kan förhålla sig fria och verka i den konkurrensen som råder på den akademiska marknaden i denna delen av världen. Mycket intressant tycker jag att det är med deras förväntade utfall där universitetet har sju gemensamma och varje enhet kan lägga till egna. De universitetsgemensamma är: kommunikation, kritiskt tänkande, etik, pacific medvetenhet, kreativitet, lagarbete och professionalism. Inom psykologiämnet tillkommer akademisk-praktisk. Arbete ämnesvis och sedan redovisningar efter hand. Vi som arbetade med detta representerade socialt arbete, genus, historia, psykologi resp polisutbildning. Den senare var mycket förvånande enbart nätbaserad; jag tror att jag förstår varför…
Bedömningskriterier på tre nivåer: benchmark, milestone respektive academic excellence, innebär en hög grad av transparans och därmed en ökad rättssäkerhet för de studerande. Det stämmer mycket väl med det som jag uppfattar som en hög grad av respekt för de studerande och deras situation. En respekt som är ömsesidig. Det är bra.
Vi gick en runda in till Pacific Harbour, det vill säga några souvenirbutiker, en bar och några kiosker, de senare helt galleringärdade.
En mycket god barbecuemiddag som avslutades med att alla berättade om sin aktuella forskning. Vi satt i en stor ring och jag fick börja med att säga några ord om svensk vägledning, vägledarutbildning och min egen insats på forskningsområdet. Alla lyssnade uppmärksamt och jag fick efteråt några berömmande kommentarer (inte enbart av socialt artighetskaraktär) vilket kändes bra. Intressant att höra vilka andra intressen inom sina respektive områden de andra har. Jag blir bara så ödmjuk inför människors storhet och arbetskapacitet och önskar att jag själv kunde få förmånen att ägna mig åt det jag helst skulle vilja.
Det lokala informationsbladet (sådana som de har på internationella hotell) berättar att tidsvattensskillnaden är 104 cm. Solen går upp 5:23am och ned 6:17pm. Imorgon ska de bli 27 grader, soligt med några moln. Nu är det lätt att sova gott. Vad är egentligen skillnaden mellan resort och retreat? Det är inte viktigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar