söndag 13 november 2011

Eureka-jag har löst det!


En vakenperiod i natt gjorde att jag såg det mycket klart framför mig: Att vattnet snurrar beror ju på att jorden roterar och det gör den ju snabbast precis på ekvatorn (längst distans att avverka per jordvarv). Norr om ekvatorn måste det ju bli rotation moturs eftersom jorden snurrar åt höger och hastigheten på jordrotationen avtar med avståndet från ekvatorn. På ekvatorn borde det ju då inte vara någon rotation alls. Jag borde gjort en observation när vi var i Ecuador… Helt logiskt måste då vattnet snurra medurs söder om ekvatorn; VSB.
Hur skulle man kunna ta tillvara på den energi som alstras på det sättet? Om man skulle använda vätskor med högre densitet så undrar jag om detta skulle kunna vara något att jobba vidare med. Det handlar helt klart om att ta tillvara på jordens knappa energiresurser och inte låta alla vattenutläpps virvlar bara rinna ner i avloppen…
En regnig dag i Suva, inte duggregn utan tropiskt dito. Tur att det finna paraplyer att låna. Det lilla medhavda som duger bra i den höga nord kommer helt klart till korta här.
Skulle träffa Susan som jobbar med Foundation Studies, men hon var dubbelbokad. Får väl träffa henne imorgon; Fijitime… Träffade däremot chefen på School of Science, Morgan med ett mycket långt efternamn. Han är är från Samoa och är den enda jag sett som står och jobbar här. Jag frågade honom varför och han berättade att när han läste till sin magisterexamen så fanns det bara en talarstol och en liten pall i rummet han hyrde. Har har blivit stående sedan dess. Fick hjälp av Ella med ytterligare stipendieadministration. Jag tror att portugiseran äter papper. När de nu borde vara mätta får jag hoppas att de betalar ut min euros, så att jag kan gå och betala hyran för MQ5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar