torsdag 10 november 2011

Datorsvårigheter


Igår bjöd Poonam på god vegetarisk indisk mat på Govinda restaurangen över gatan. Hon hjälpte oss också med att införskaffa ett trådlöst internetabonnemang; det som finns på jobbet är alltför opålitligt. Jag har skrivit långa texter som bara försvunnit. Hoppas att någon där ute i cyberrymden har glädje av dem…
Att svårigheter med datorer och deras inkoppling på nätet är en universell företeelse har jag fått erfara under den dryga veckan vi varit här. Nu har det utvecklats till ett problem. Det är dags att använda en del invektiv som inte lämpar sig i text. Ett trådlöst internetabonnemang från den lokala operatören Vodafone ska bara fungera när man pluggar in det i USB-porten. Men icke… En massa hjälpsamma människor försöker hjälpa mig som har en modernare dator än de har men ingen lyckas. Joey, universitetets lokala tekniker vill inte befatta sig med min dator.
I morse fick vi låna Simons Mac och kunde skypa med våra barn. Roligt att se dem och tala med dem igen. Nu är det bara att hoppas att nätet och apparaturen håller sig intakta så att vi inte behöver vara utan kontakt med hemmavärlden så länge som den här gången; SMS blir lätt lite för enformigt. Vad jag lärt av detta är att i fortsättningen verkligen sätta mig in i hur tekniken fungerar så att jag inte behöver framstå som en utomjording. Jag har tidigare haft uppfattningen att jag fattat det mesta men här kommer jag verkligen till korta. Det är obra.

I mataffären märkte jag att det fanns en massa skyltar med information om att priserna på baslivsmedel var fastställda av staten. På bensinpriserna annonseras inte literpriserna på olika kvaliteter och sorter ut som de gör i Sverige. När taxibilarna i dagarna skulle få lov att höja sina priser med 2 SEK var alla förare tvungna att infinna sig vid särskilda platser för att få sina taxametrar justerade och intyg skrivna. Hur skulle något sådant kunna ske i Sverige?

Alla medarbetarna på fakulteten ska på retreat i två dagar så Tima har gruvat sig lite över vad jag ska hitta på. Vi löste det på det smarta sättet att Gunilla och jag också åker på retreat, på en annan. Bokat och klart. Nu ska det äntligen bli dags för snorkling!

Jag har haft ett handledningstillfälle med Sonam och fick läsa hennes utkast till forskningsdesign och blev lite överraskad. Hon ska göra en jämförande studie av orsaker till ungdomars studie- och yrkesval och använder sig enbart av psykologiska förklaringsmodeller som personlighet, locus of control etcetera och är i total avsaknad av ett mer sociologiskt perspektiv. Jag tycker att det är ofattbart att här i en uppsats på magisternivå inte använda sociologiska teorier. För mig tycks en del av förklaringarna till människors studie- och yrkesval i Fiji vara lika tydliga som att det hänger kokosnötter i det flesta träd du ser runt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar