onsdag 8 augusti 2012

Wong

Wong är national scholarship officer för Tokelau, en liten nation, 26 timmars båtresa från Samoa som är deras nod till världen. Det officiella Tokelau är förlagt till Samoa. Smart, tycker jag. Wong är här för ett möte med kollegerna från de andra staterna (det är 12 stater som tillsammans äger The University of the South Pacific, USP). Han passar också på att träffa studenterna från Tokelau, när han är här. De är 14 och han har ett individuellt samtal med var och en. Dessa studenter är nationens hopp för framtiden och bland dem återfinns kommande ledare och viktiga samhällskuggar. I år är allt lugnt och samtliga trivs och presterar bra här på USP. På kvällen bjuder han dem alla på pizza, av supersize; har aldrig sett en så stor pizza tidigare. Coca Cola är den naturliga drycken till det…
Dagens undervisning handlar om egenpresentation. Studenterna presenterar sig själva med hjälp av en lifespace de förberett hemma. Samtliga utgår från cirkeln och gör bra presentationer. Det som är slående för mig är att de flesta har med religionen, kyrkan och spiritualitet som det viktigaste i livet. Flera talar om extended family innan de talar om sin egen familj. Ärlighet, hårt arbete, facebook, musik, litteratur och studier nämns av flera som viktigt. Självpresentation med stöd av lifespace  är en bra metod i den här gruppen. De känns lite svårstartade; jag tror det beror på att de inte är vana vid den form av undervisning som jag ger. På frågan till gruppen vilka reflektioner de har med anledning av förra veckans undervisning är det ingen som säger någonting… Spänd väntan på om något händer nästa gång jag ställer samma fråga. Jag fortsätter därför dagens undervisning med en övning som handlar om slutna respektive öppna frågor. Det går bättre när de jobbar två och två. Vid utvärderingen av den övningen är det flera som talar i gruppen. Det är bra!
Ella och Michael har samma städerska. Hon lagar också mat någon dag i veckan till dem. Gunilla har kommit med på matlistan så på tisdagar äter vi fijiansk husmanskost när jag kommer hem från jobbet tid 8:30-tiden. Det smakar lite si så där, men det är poänggivande… Det blir lite vin till maten.
God nattsömn och en ny simtur i campusbassängen. Nytt pers igen. I går var det gymmet på morgonen. Tropiskt regn hela dagen. Gunilla köpte ett stort paraply; de små svenska förslår inte här. Gick till ett närbeläget köpcentrum för lunch och upptäckte vid återkomsten att jag var totalt lerig på baksidan av benen. Inte visste jag att flip-flops fungerade som lerslungor…
På campus förbereds fredagens Open Day; en stor begivenhet på USP. Trådgårdsarbetarna är i full gång. Idag sågar de ner gamla inte så pigga palmer. Byggnadsarbetar monterar ställningar som ska bli läktare på den stora gräsytan utanför biblioteket. Jag tror att det ska bli musik, dans och parader där. Vägglösa tält liknande partytält monteras här och var. Det är troligen ett sådant jag ska vara i och hjälpa till att presentera, informera om och marknadsföra psykologiämnet tillsammans med Tima, Gaylene och Shasna. Jag har en idé om att låta de besökande eleverna få reflektera över vad det är som påverkar dem i utbildnings- och yrkesvalet. Jag har satt upp 10 faktorer där de ska välja de fyra som är viktigast för dem. De anger detta på ett papper som jag samlar in. Kan tänka mig att detta kan jämföras med hur svenska ungdomar värderar olika påverkansfaktorer. Några av de studerande på programmet hemma kan ju använda mina uppgifter härifrån som jämförelsematerial om de vill göra en motsvarande undersökning bland svenska gymnasieelever. Kanske någon tycker detta är intressant…Regnet vaggar mig till sömns, eller snarare bedövar mig men med samma resultat: zzzzzz

1 kommentar:

  1. Jag blir sugen på att plugga i suva! :)
    Regniga kramar från Stockholm

    SvaraRadera