tisdag 7 augusti 2012

Nytt pers


Måndag morgon börjar med en uppfriskande simtur i campusbassängen. Idag slog jag personligt rekord genom att simma 10 längder – 333 meter. Jag är ju en otroligt dålig simmare, men försöker bättra mig. Gunilla bara forsar förbi mig och simmade nästan dubbelt så långt som jag på samma tid. Funderar på att lära mig crawla; får prata med sonen om detta när jag är hemma. Vi är ensamma i bassängen och vakten spelar meditativ kinesisk musik. Det är bra!
Nu vecka på jobbet. Idag fick jag min dator. Nu har tillgång både till universitetets mailsystem och till lärplattformen Moodle. Kulturgeografen har flyttat ut och in har en kvinnlig amerikansk student med anknytning till Oceania Center samt en stor man från Samoa flyttat. Det finns ju fyra rum i MQ5 så ännu är det inte fullbelagt.
På jobbet sitter mina arbetskamrater på sina rum med stängda dörrar. Kommunikationen sker via telefon mestadels. Svårt att veta vilka som är på jobbet. Detta känns lite konstigt och opersonligt; ingen tittar in till mig, som sitter med öppen dörr, och säger God Morning… Jag tar det inte personligt, det är så det är på USP.
Handlade ägg, osötade crackers, juice, ost och äpplen hos den lokale Singh (de flesta småbutikerna i Suva drivs av indo-fijier). Inte så billigt, nästan som i Sverige. Saknar svartbröd och yoghurt. Mathållningen blir inte så nyttig här. Det är i princip bara Govindas vegetariska kost som håller måttet. Det har ju inte så stor betydelse när det gäller att äta inhemsk typisk mat vilket är både intressant och oftast gott, men värre när det gäller vardagsmaten där det blir för mycket vitt bröd och potatis. Dricker dock nyttigt. Det är bra!
Fick fakturan för boendet de första 45 nätterna: 3 510 FJD. Inte billigt (multiplicera med fyra så får du SEK-beloppet), men det är skönt och tryggt att bo på campus. Känslan att gå de 300 metrarna i badbyxor och T-tröja till bassängen, simma i enskildhet för att sedan gå hem och fixa frukost (eventuellt passera Singh’s butik för lite inköp), hälsa på de mötande som alla önskar God Morning med ett leende är värt så mycket. Livet ler. Du fryser inte utan kan med en skön känsla i kroppen promenera i våta badbyxor med T-tröjan över axeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar