onsdag 1 augusti 2012

Många studenter


Dagens undervisning (5-8pm) handlar om att skapa ett mattering climate i samtalssituationen och om vägledning i grupp. Jag har 14 studenter idag, så jag får för en del övningar dela in dem i två grupper. Tar ett gruppfoto så att jag ska kunna lära mig namn och kunna vara mer rättssäker i mina bedömningar av studenternas prestationer. Undervisningslokalen är mycket enkel men duger gott. Det finns white board och jag får låna en bärbar projektor de tillfällen jag behöver. Flyttbara bord så att vi har en möblering som är lämplig. En störande fläkt i taket; alternativet är alltför mycket svettning från min sida. Kan man förresten bli mer än genomsvett?
En svårighet för mig att studenterna talar lågt och snabbt. Jag har ingen dålig hörsel men det är andra ljud i omgivningen (det finns ju inga fönsterglas…) och jag är ännu inte hemma i engelskan. Studenternas engelska är av mycket varierande slag; några by the book och några barfotavarianten. Jag är inte sämst i klassen, men vad hjälper det?
Jag har tidigare när jag tänkt på att kunna fungera som lärare på denna nivån i ett engelsktalande land mest tänkt på att kunna göra mig själv förstådd. Jag märkte dock när jag var i Vancouver 2010 att frågorna jag fick av studenterna inte alltid var lätta att kunna uppfatta helt klart, så jag var beredd. Men fijiengelska är något helt annat… Detta är ett mycket bra exempel på vad som är viktigt i ett samtal…att förstå varandras språkligt. I undervisningen jobbar jag symboliskt och tar hela tiden vardagsexempel; jag låter mina undervisningspass metaforiskt likna en samtalssituation. Här fick jag ju mig själv en rejäl tankeställare. Det är bra!

Poonam är vår lokala (frivilliga) reseagent. Hon hjälper oss med bokning av helgens Resortvistelse på Coral Coast. Vi väljer Tamboa Sands som är, för oss, ett säkert kort. Diskuterar även att åka till New Zealand över ett veckoslut, men det faller därför att flyget blir för dyrt för så kort tid vi kan vara där. Och varför åka till vinterklimat nu när vi är i torrperiodsklimat här... Vi tar oss till en av Fiji’s öar istället.

1 kommentar:

  1. Hellre genomsvett och utmana sig själv än torr och feg! You rule!
    Njut av övärlden!

    SvaraRadera