lördag 13 oktober 2012

Vågor


Pacific’s till synes eviga produktion av vågor som bryter mot revet en bit ut ger upphov till ett ljud eller muller som I natten kan liknas med ljudet från en motorväg; ett naturljud kan låta som ett artificiellt… På liknande sätt kan vinden I palmblad låta som lätt regn. Mitt öra verkar inte vara så utvecklat. Tur att jag är utrustad med andra sinnen.
I sängbordet ligger ett exemplar av Holy Bible (places by THE GIDEONS). Slog upp första sidan och fann rubriken: Help in time of need. På sidan stod I vänsterkanten exempelvis: Guidance in Time of Decision. I högerkanten: James 1:5, 6 s.1182 och Proverbs 3:5, 6 s. 645.
Slog upp James 6 och fann: But let him ask in faith, with no doubting, for he who doubts is like a wave of the sea driven and tossed by the wind. Slog även upp Proverbs: Trust in the LORD with all your heart, and lean not on your own understanding, samt: In all your acknowledge Him, and He shall direct your paths. Intressant… Jag la tillbaka boken.
Men tänkte på metaforen om vågorna. James hade inte en aning om passadvinden och andra naturvetenskapliga fenomen som sätter en så stor prägel på Fiji. Att sedan uttolkarna av denna bok har haft så stor påverkan på människor här är ju en annan aspekt…
Idag har jag för först gången känt blomdoft I luften. Jag gick upp från morgonbadet möttes jag av en helt underbar doft från sanslöst vackra blommor. Visste inte bara att de ibland bjuder på sin doft. Kretsloppet. Ekosystemet.
Idag har jag via Skype delat med mig av Söderhavet till barn och barnbarn; den tekniken…

I morse såg jag några av de färggranna fiskarna från stranden. Det går alltså att se dem utan cyklop när omständigheterna är gynnsamma. Det finns flera sätt…
Fiskarna verkar bara ha några få fiender. Jag har uppmärksammat andra fiskar, hägrar, tärnor och unga fijianska män. På Beqa mötte vi ju en kvinna som fiskade, så det finns så klart fler.
De unga männen fiskar med nät som de försöker skrämma in fiskarna I genom att gå genom vattnet och väsnas och plaska. De använder även hemmagjorda harpuner. Konstigt att det inte finns fler hägrar och tärnor då det finns så många fiskar. Vad kan det bero på?
Pratade I morse kort med buregrannen som också var uppe tidigt. Han var från West Virginia och hälsade tillsammans med hustrun på sin dotter som var I Peace Corps på Vanua Levu (den andra stora ön I Fiji). Hon hade på ett år lärt sig fijianska och hade en fijiansk pojkvän. Livets vägar är intressanta. Inte hade hon gjort ett överlagt val av livspartner på ett logiskt sätt by någon book. Och det är bra, tycker jag!
Imorgon är det dags för huvudstaden igen och om två veckor kommer jag tillbaka till denna plats som har mycket av paradiset på jorden… Men maten här är kass. Skönt att Govinda finns. Tacka engelsmännen för det. De är ett bra folk I många avseenden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar