onsdag 31 oktober 2012

Tongas i MQ5


Alltså inte någon ny sorts gas utan personer från Tonga. Ska bli intressant att se hur det faller ut.
Shit! Nu kan jag inte simma kortare än 1 000 meter I poolen. Jag bara är sådan; att bara simma hälften skulle jag se som ett totalt misslyckande om det inte varit så att jag hade bestämt mig för att simma exempelvis 500. Jag bestämmer inte innan hur långt jag ska simma, jag tanker att dagsformen får avgöra. Jag har all tid I världen så det är ingen stress. Om det är andra I poolen påverkar inte heller… Undrar vilken psykisk disorder som jag har en släng av?

Att handleda Sonam är en källa till lärande. Hon uppdaterar mig på vissa begrepp och teorier som jag inte har alltför aktuella. Det är verkligen bra. Idag har vi talat om att det finns teorier som menar att karriärvalet inte är så rationellt som hon tror. Hon var när vi började diskutera hennes forskning lite som fast I att career maturity, career decision self efficacy, locus of control (internal), attitudes towards woman, extracurricular activities and academic related activities tillsammans med olika interna korrelationer dem emellan kan förklara varför ett antal studenter på USP inte är nöjda med sin nuvarande utbildningssituation. Hon har givit mig uppfattningen att hon tror att valet är rationellt. Vi har lagt till några teorier och det ska nog bli bra med hennes Master.
Det som hon gör mycket bra, I mitt tycke, är att hon kombinerar kvantitativ empiri och kvantitativ analys med en väldigt omfattande “kvalitativ” teori och diskussion, eller är det så här kvantitativa studier kan se ut…? Det är kanske mitt tänk om kvantitativa analyser som vara så logiska och rigida som fått mig att få den här uppfattningen. Det vetenskapliga upplägget av logiken och rationaliteten I metoden har också gjort hennes analys lite väl rigid och rationell. Bra att kunna stimulera med lite Gottfredson, Hodkinson och Sparkes.
Hon är väldigt ödmjuk, samtidigt kritisk och definitivt inte undergiven. Hennes resultat borde kunna få en betydelse I det fijianska samhället.
När jag kom hem från gymmet I morse mötte jag en av de nya grannarna, en man I min egen ålder. Han jobbar på lärarutbildningen I Tonga som är en del av samma fakultet inom USP där jag själv jobbar. Han skulle över gatan till Singh’s granne konditoriet och köpa frukost. Vi språkade samman om religionen och kyrkans makt I Pacific. Vi talade också lite om olika folkslag då vårt samtal började med att jag nämnde för honom att jag kände det befriande att kunna tala med en främmande människa om dennes ras och nationalitet på ett absolut helt annat sätt än jag kan göra I Sverige. Bland annat talade vi om barns från vuxenvärldens tabuns fria frågande är väldigt stimulerande; det handlar om att stanna upp och lyssna på dem. Då får man sig ofta en tankeställare… Som ett exempel tog vi svastikan som finns på hindutemplet tvärs över gatan.
Innan jag blev alldeles för angripen av mosquitos talade vi kort om Sandy. Han menade att det är väl någon mening med att just världens scen, New York blev utsatt. Då kan makthavarna (även om de flesta officiella finns I Washington) själva uppleva vad ett högt vattenstånd kan innebära. Otroligt kloka ord från en man som lever på en atoll (nåja) men I alla fall med den globala uppvärmningens verklighet inom sitt närområde. Jag håller med honom om konsekvenserna betr. Sandy I New York men inte om orsaken; jag tror mer på tillfälligheternas spel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar