onsdag 24 oktober 2012

Se upp för rutiner


Såg just att det är -1 Celsius i Stockholm just nu. Här är det +31 Celsius. Vilken skillnad på natt och dag och på latitud. 
Höll på att stå på öronen I duschen, bet mig I tungan vid lunchen och blir eller riskerar att bli mosquitobiten när jag går till jobbet och när jag är på jobbet. Varje arbetsdag startar med repellent behandling av bara ben, armar och huvud. I dag kom det på internposten ett erbjudande om fria tabletter mot Filariasis, en sjukdom som orsakas av att maskar invarderar lymfsystemet, täpper till det och orsakar elefantiasliknande kroppsförstoringar. Maskarna sprids av de eviga mosquiterna. Lång inkubationstid. Ska se till att jag får del av dessa tabletter!
Vad lär jag av detta? Tja, kanske att vara mer observant och inte falla in I rutiner. Konsekvenserna av ett felgrepp, t.ex. att falla och bryta benet eller få hjärnskakning eller hål I huvudet på de hala plattorna I duschen är långt allvarligare här än hemma. Att bita sig I tungan har ju bara metaforisk betydelse… Att äta tabletter är ju en av mina bästa grenar, så elefantiasben lär jag klara mig ifrån. Det är bra! Men, samtidigt gäller det ju att hela tiden se upp, eller se ner, eller se åt sidan. Här finns ju så mycket osett...
Idag är det dags för sista classen med min kurs. Vi avslutar med några kreativa (förhoppningsvis) presentationer. De var ju bra förra classen. Sedan blir det information om de två återstående examinationerna: En rapport om deras Case Study och ett Test (I form av en dialog som jag inlett och som de ska avsluta). Testet är deras slutexamination på kursen. Jag har tänkt att de inte ska behöva sitta I en stor skrivsal och göra detta. De får bli I form av hemtentamen. Ska kolla vad Tima tycker om det!
Jag har tagit fram mina marking criteria d.v.s. mina bedömingsgrunder för de fem delexaminationerna för att göra mina bedömningar mer begripliga för de studerande och förhoppningsvis mer rättvisa, då de kommer att hjälpa mig I bedömningarna. Detta är verkligen något som jag ska ta hem och tillämpa direkt.
Sen ska jag ju göra allt det här arbetet med marking. Därefter är det en enkel matematisk operation att räkna ut deras kursbetyg. Sånt tycker jag om att göra, det också.
Jag ska dela ut dessa marking criteria idag och sedan ska jag ha en kursvärdering. Jag har använt it’s learning som ett underlag och gjort en pappersvariant.
Avslutar kontakten med de studerande genom att ge dem varsitt exemplar av The Physics of Living som jag fått av Norman Amundson för att ge till mina kursdeltagare.

Benjaminfikus
Sen går jag hem till MQ5 och festar med sista avsnittet av Game of Thrones. Tycker att jag förtjänat det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar