torsdag 4 oktober 2012

Nya tankar, eller


Nåväl; nya och nya. När jag ligger där i gränslandet mellan sömn och vakenhet och tankarna vandrar. När jag inte själv vet om jag tänker eller drömmen tänker åt mej, eller… Då blir det rätt så intressant när jag börjar tänka när jag vet att jag är vaken. Detta i tillvaro där jag inte behöver sköta så mycket praktiskt utan bara har mej själv att hantera. Tankarna får då mer plats än annars och det innebär för mig att de utvecklas och förändras. Jag tycker att jag ser saker tydligare nu. Det är just nu mest tankar om min egen profession och anställning som det handlar om. Kärleken till de där hemma intensifieras och när tankarna finns hos dem så känns det bara så varmt och gott. Tur att Skype finns! Jag tror att jag mest är en tänkare den här tiden…eller en grubblare…? Försöker sätta en del tankar på pränt för att minnas.
På jobbet rullan min class på. De utvecklas och det är mycket inspirerande att jobba med dem. Börjar bli van vid alla ljud och har tränat upp min hörseluppmärksamhet och min anpassningsförmåga. Just nu gallskriker en papegoja utanför mitt rum och avgaserna från en väntande bil fyller min lungor. Att folk är så förbannat dumma i huvudet att de inte fattar att avgaser tränger in byggnader som är alldeles bredvid (eftersom fönsterrutor saknas) och där sitter människor…?
Känner att jag behöver åka ut till kusten – utanför stan. Igår var jag vid kusten i stan. Jag gick till ett annat av USP’s campus; Statham Campus som ligger lite norr om Suva Point en kilometer härifrån. Fullt med skräp och inte speciellt badvänligt. Man har tydligen släppt ut stadens avlopp I havet tills för några årtionden sen. Kan det ha någon betydelse nu kan jag undra? Men, bada här det gör jag inte.
I MQ5 har vi fått nya städare så nu är huset rent och servicen har skruvats upp några steg. Det är bra! Ett trevligt gäng från Samoa anlände tidigt i går morse. De är här för att delta i en argumentations-/debatt-tävling. Jag ska gå och lyssna på dem i morgon. Intressant förhoppningsvis. Trevligt att tala engelska med några som talar engelska likt jag själv. Varken fijianer eller Fiji-indier gör det, men de kan oftast förstås. New Zealändare och Austaliensare är nästan alltid väldigt svåra att förstå tycker jag. Konstigt att inte alla talar engelska som Dr Gotobed eller min gamla engelskalärare Lundblad.
Talade just med USP’s nyanställde karriärvägledare. Har bjudit in honom som gästföreläsare till nästa vecka. Skickade ett mejl direkt när jag såg på interna nyheterna på nätet att han var anställd och han svarade direkt och var positiv till att komma och tala med mina studerande. Vi pratade lite om Krumboltz och om Planned Happenstance. Här fick vi en praktisk tillämpning på detta. Vem vet vad det kan leda till? En trevlig man, fijier, traditionellt klädd i bulaskjorta, sulu och sandaler. Han hade jobbat för utbildningsministeriet och sysslat med vägledning av arbetslösa ungdomar och med marknadsföring mot arbetsgivare. Ska bli intressant och höra diskussionen mellan honom och mina studerande. Han är ödmjuk och vill lära sig mer. Roligt att min kompetens uppskattas. Han uttryckte detta flera gånger och det var inte bara av artighet. Kloka människor är ödmjuka. Det är bra!
Hade planeringsmöte med Tima idag; vi planerar ju en kurs som ska gå på DFL. Vi var överens om att studerande som ska jobba med counselling måste få en utbildning som startar med stora doser rörande deras egen självkännedom. De själva är ju sina viktigaste arbetsredskap. Kul att vi är överens om det. Snart är det class igen. Idag står det konstruktivism på matsedeln. Sedan blir det tentamensrättning; de smås därhemma. Snart är det helg och på måndag är det något väldigt ovanligt: staff meeting. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar