onsdag 17 oktober 2012

Inkompetens versus sinnesro


Trodde det var kört när jag hörde ungdomars flabbande från poolen när jag kom. Sex fijianer I vattnet varav tre simmade. De övriga pratade mest. Jag tog det som en utmaning att simma trots att vattnet var skvalpigt. Det började regna – ösregna – och det kändes väldigt skönt med något svalare vatten på huvudet. Simmade på och snart hade jag klarat 31 längder d.v.s. drygt 1 000 meter. Det har jag aldrig trott att jag någonsin skulle kunna. Men man vet ju aldrig…Det är bra!
Idag är jag inspelningstekniker då flertalet av mina studerande har väntat till sista dagen att göra sina inspelningar med vägledningssökande som de träffar ett antal sessioner. Nu spelar de in examinationssamtalet. De tar allvarligt på detta och de har ett professionellt uppträdande gentemot de vägledningssökande. Min uppgift instränker sig till att hälsa gästerna välkomna, fixa det tekniska, klargöra för den vägledningssökande att det är vad vägledaren (den studerande) gör som ska bedömas, inget annat. Sedan önskar jag vägledarna “Lycka till!”

Ingen gas nu igen. Får koka morgonägget I vattenkokaren och det går ju bra. Ser att tuberna är borta. På eftermiddagen får jag info via mejl att tuberna är stulna. Alla tuberna på området har blivit stulna. Ansvarig tror att det är ett insiderjobb; att säkerhetsvakterna kan vara inblandade. Här gäller det att hålla I prylarna.
Dags för IT-supporten att visa att de kan koppla upp videokameran. Det kom en kille med massa svarta väskor med dator, videokanon, extrahögtalare och försökte koppla, men inte f-n lyckades han med det. Han började snacka om att beställningen inte sa något om en videokamera. Jag upplyste honom att jag varit mycket tydlig med detta. Han gick då och hämtade en annan sladd och försökte koppla men han lyckades inte. Jag tackade honom då och sa att nu har vi givit honom 45 minuter av våra undervisningstid och han kunde ta sina väskor och gå. Det gjorde vi också; till MQ5. Denna gången köpte de studerande snacks så vi åt och tittade på vägledningssamtal och gav feedback. Jag kompletterade med lite jordnötterna och relaterade mitt agerande med den där om Jesus, fiskar och bröd. Det var väldigt uppskattat… Dagen efter skrev jag ett lite giftigt brev till IT-supporten och konstaterade deras inkompetens och att de bör skärpa sig. Josephine agerade under lunchtid mellanhand men jag tackade nej till fortsatta försök från deras sida att koppla upp kameran. Har inte råd att låta viktig undervisningstid gå åt till att åse inkompetens…
Middag med Poonam och Michael I city. Gott och trevligt. Poonam ska till Kina I tre veckor och rekrytera studenter. It’s all about money, tycks vara mottot.
Landet är genomkristet trots att nästan hälften av invånarna är indo-fijier och dessa är knappast kristna. Idag kom det ett mejl I internmejlen om en inbjudan med ämnet: Growth Engine and Vision of Future Fisheries with South Pacific med program. Inbjudan avslutades med: Smile, Jesus loves you!
Jag råkade ha en av mina studerande, Pranil senare den dagen på jobbet för videoinspelning. Jag frågade honom om detta var vanligt att kristna budskap på detta sätt kan betraktas som politiskt korrekta budskap. Han är hindu och menade att de är så vana vid det här att de egentligen inte bryr sig. Han såg det inte som varken provokation eller tecken på översitteri; de bara är sådana, vi bryr oss inte. Tryggheten I vår religion handlar om annat än expansion…
Jag tyckte mig se en liten Gandhi I honom. Min salige lillebror älskade Indien; jag är numera efter många år övertygad att det inte bara var pga flykt och ångestreducering han gjorde det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar