måndag 15 oktober 2012

Rugby Seven


Hela söndagseftermiddagen tittade jag på rugby på teve. Det är en stor turnering I Australien, på deras Gold coast. Rugby Seven. Fiji I final mot New Zealand: Vinst, en fantastisk match där Fiji upprepar fjolårssegern. Det är en del tutande på vägen utanför Campus hela kvällen.
Rugby är en intressant sport med ursprung I Rugby, England 1823; här har vi de där engelsmännen igen. En massa nya begrepp: try, conversion, penalty, drop goal, kick off, knock-on, kicking, passing, tackle, ruck, maul, advantage, offside, scrum, lineout, free kick men lätt att förstå.
Integrity (honesty, fair play), passion (enthusiasm), solidarity (teamwork), discipline (adherence to the LaW), respect (for those involved) är nyckelord I regelboken. Något att tänka på. Hur som hur; en rolig sport som engagerar mig och många, många andra världen över.
Gymmet på morgonen. Väckning kl fem för att vara där före halv sex. Jag tycker att det är lättare att stå ut med denna sortens träning när jag inte är riktigt vaken. Jag behöver träningen för kroppen och den mentala träningen får jag på köpet. Det är bra! Skönt att komma tillbaka till MQ5, duscha och äta frukost. Vid frukost brukar jag titta på morgonteve. Ibland är det tysk kanal, ibland är det Aljazzera, ibland australiensisk. Fijianerna tar hjälp från många håll. Brukar låna ett öra, om det inte är nyhetssändning, till det religiösa programmet, företrädesvis från USA där predikanter verkligen visar upp sin oratoriska förmåga; det är imponerande. Jag lånar ett öra eftersom ögat inte har så mycket att hämta I myrornas krig. Undrar om detta är medvetet? Ett par minuters öronutlåning brukar vara nog, sedan stänger jag av. Snabb disk och sen till jobbet. Jag är alltid där först och ska försöka även vara den som är därifrån först alla dagar utom tisdagar och torsdagar då jag har class till kl 8pm.
I morgon är det rekordförsök I campuspoolen. Det är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar