Jag upphör inte att förvånas. Jag slutar
inte heller att uppmärksamma saker; det är som att jag ser mer och mer bara jag
stannar upp och tittar.
I morse när jag simmat några längder kom en
man i min ålder till poolen. Klädde om till badbyxor, duschade inte utan tog på
cyklop och snorkel och klättrade ned i poolen. Han började simma – under
vattenytan – längd efter längd. Jag tänker: vad ser han? Vitmålad betong. Han
måste ha bilder i sitt huvud, eller…? Jag vill uppleva himlen, solens färgande
effekt, fåglarnas ljud, vindens brus i träd och buskar. Vi är så olika och det
är förstås bra!
Sitter med mina studerandes första
skrivuppgift: Assessment 1 som handlar om hur studerande på gymnasie- och
högskolenivå upplevt den karriärvägledning de varit med om inom skolsystemet.
De studerande ska göra intervjuer och de ska analysera och i det senare använda
sig av bland annat karriärteorier. Min fråga till Tima blev: Hur ska “marking”
gå till; hur ska de bedömas? Svaret var mycket intressant.
Jag ska utgå från min rättningsmall där
olika aspekter av svaret har viktats. Exempelvis “abstract (5),
Introduction(15), Body of Paper (30), References (10)” o.sv. Detta är
maxpoängen. Jag jämför de studerandes poäng och kommer fram till en
procentandel av maxpoängen. Denna siffra genererar i sin tur ett betyg på
skalan A+ till E (åtta steg). Detta delbetyg har en viss procentandel av kursbetyget.
I min kurs har vi fem delar och kursbetyget blir en sammanräkning av de fem
delbetygen. Men inte nog med det.
Studerande som lämnat in för sent får
vidkännas ett poängavdrag (som jag själv får besluta om). I det här avsnittet
får de 5 % poängavdrag för varje dag efter sista inlämningsdag de lämnat in. De
som lämnat in efter det datum jag angett som stängningsdatum får göra om
uppgiften. Och inte nog med det.
Vi har Turnitin; ett system likt Urkund,
som visar i vilken omfattning den studerande kopierat material från Internet.
20 % är OK; därutöver blir uppgiften underkänd. Jag hade en studerande som hade
kopierat 52 %. Funderar på hur man kan vara så korkad att göra något sådant när
man vet att det finns ett system som säkert avslöjar en och att detta faktiskt
är magisternivå och den studerande borde varit varse konsekvenserna sedan
tidigare.
Så efter mycket räknande så kom jag till
slut fram till slutresultatet på den här inlämningsuppgifen: 11 godkända (med
godkänt betyg) och tre underkända. En hade kopierat för mycket, en hade inte
lämnat in före stängning och en hade använt en egenpåhittad metod för att få
fram sin empiri. Det hade varit kreativt om den studerande hade kunnat besvara
uppgiften, men tyvärr inte…
Det här sättet att bedöma de studerandes
prestationer har en del fördelar. Det är ett öppet system som av de studerande
upplevs som rättvist. Det är tydligt och relativt rättssäkert. Det finns ju
alltid en viss del subjektivitet när vi talar om bedömningar; det finns det
givetvis här också. Men delar av det här tar jag med mig hem.
Little red rooster, heter visst Stoneslåten
– måste kolla upp den senare!
Mina vakna stunder (på natten) och för all
del även en del annan tid ägnas just nu att titta på Game of Thrones. Ett sätt
att fly den här världen och sätta sig in i en annan verklighet. Hur smart är
det att fly från detta här som är så intressant…? Allt intressant blir som till
en vardag och kraven eller önskan på variation och stimulans finns alltid där.
Det är ju fler än jag som flytt från Paradiset…
Nåväl: Jag gillar historiska serier och speciellt
brittiska. Och denna är enligt mitt tycke mycket välgjord. Synd att avsnitten
av serien snart är slut
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar