söndag 11 november 2012

Oslagbart


När jag såg det blev jag bara så lycklig. Rent spontant tyckte jag att det var det mest fantastiskt vackra jag någonsin sett I naturen och efter någon timmes eftertanke anser jag faktiskt att det är så.
2012, 10 november, Fiji, Tambua Sands, Snorkling, vindigt, vågor, lite grumligt vatten, high tide (precis enligt tabellen). Plötsligt såg jag två runda gula koraller, stora som basketbollar. Runt dessa, som en aura, hundratals små klart blå, nästan flouroserande blå fiskar (Neon Damselfish). Jag låg still och bara tittade förundrat (konstigt att jag kunde hålla munnen stängd!). När jag förde handen försiktigt mot korallerna liksom sögs fiskarna in I dem och försvann. När jag tog bort handen tittade de fram igen. Det var ett helt fantastiskt skådespel. Den som myntade uttrycket “Storleken spelar ingen roll” visste inte hur rätt denne hade – I det här fallet! Jag är här I Tambua Sands för sjätte gången nu. Jag har inte haft någon plan på att scanna av hela lagunen. Jag har bara gått rätt ut därifrån jag bott (har ocean view bure och har bott I samma bure en gång innan) och idag såg jag detta. Helt fantastiskt. Jag tycker att valar, späckhuggare, hajar, rockor, murenor, svärdfisk, tonfisk, delfiner, sjölejon och sälar skulle kunna vara spännande att se men I mitt tycke kan de inte jämföra sig med micro sjöorganismerna och fiskarna som finns där jag är. Lätttillgängliga, varierande och överraskande. I stark kontrast till de övriga däggdjuren och fiskarna som är helt omgärdade av marknadskrafterna. Det är mig totalt främmande att åka på t.ex. valsafari för att kanske kunna se en stjärtfena eller luften från ett blåshål efter lång och mödosam båtresa på ett kallt nordanhav.
I mitt fall kan jag citera Askkungen som sa: helt underbar! Men här får jag lägga till ett “t”. Kom hit och titta! Flygbiljetten är visserligen svindyr, men dagens upplevelse för mig är bara bonus. Jag har ju inte åkt hit för att snorkla.

För att du ska kunna förstå min värld just nu så måste du själv söka information och se hur de olika fiskarna se ut. Studera utseendet hos Picasso Triggerfish, Orangestriped Triggerfish, Butterflyfish, Convict Surgeon, Whitebar Gregory, Neon Damselfish, Crescent Grunter, Thumbprint Emperor, Indian Goatfish och Anemonefish!

I min blogg kontrasterar jag ibland mina upplevelser här down under med vad jag finner I lokalbladet Smålandsposten och dagens reflektion ägnas Noah Welsh. Han spelar denna säsongen I Växjö Lakers; en back från USA.
Han upplevde något fantastiskt (jag har just nu ingen access till Internet) så jag kan inte se vad som skrevs – får förlita mig till mitt intermittenta minne. Han blev I alla fall religiös av en stark upplevelse han erfor och är djupt kristen. Han ber och tackar Gud för livet och vad det ger. Jag kan känna glädje över hans upplevelse och uppfattning och jag har självklart full respekt för hans uppfattning även om jag inte delar den.
Säg så här: Min upplevelse idag är väldigt stark och min reflektion är att naturen är god mot mig genom att visa mig detta fantastiska. Men inte har det med en gud att göra; I alla fall inte med en kyrklig dylik om man kan säga så. Tiden här I Fiji konfunderar mig; jag undrar mer och mer vad religiositet egentligen innebär. Är jag den ende som inte fattat? Överintellektualiserar jag allt detta? Är det därför jag har ont I huvudet? Får väl kanske konstatera faktum som Ulf Lundell uttrycker det I Hitza Hitz: “Men min skalle är så trång”. Jag vet att det inte går att förstå världsaltet och skeendet men det hindrar mig inte på något sätt från att tänka på det. Det verkar som min tid här I Fiji är exakt avpassad för just mig. Det känns som att jag strax måste åka hem och ha en omfattande konversation med min kloka och insiktsfulla hustru.
En annan sak hände I går när jag väntade på min Fish and Chips att bli klar. Jag satt och hade tråkigt vid bordet. Reste mig därför och gick bort till bokhyllan för att se om det fanns någon bok om fiskar för att kunna lära mig några namn. Hittade en mycket gammal och sliten fiskbok och hittade även boken (minnet klarar inte titeln) som serien Game of Thrones är gjord ifrån. Boken var på svenska…
Kula birds

Näckrosor (på morgonen innan de sluter sig)
Jag tror det mer har med slumpen att göra men en stor del i det hela är min egen aktivitet. Jag brukar, lite slarvigt, använda ett citat av Pasteur: “Slumpen gynnar den som är väl förberedd”. Det kan jag tillämpa här. Likväl det goda rådet som ges I boken Johnny Bunko: “Persistence trumps talent”. Det var ju min lillebror som var vattenmänniskan och ville bli dykare, inte jag! Men eftersom jag planlöst ger mig ut I lagunen ofta så är det sånt här som händer. Gissa om jag kommer att ge mig ut vid nästnästa high tide igen! Det här är inte färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar