söndag 11 november 2012

Canucks


Canucks I MQ5. De gillar inte att jag kallar dem så. Det är två konststuderandena och deras lärare som ockuperar palatset. Med luftens snabbhet fanns deras prylar I exakt hela MQ5 utom I mitt rum. Deras lärare som verkar vara av den beskyddande typen har dessutom anlitat en gigantisk fijiansk kvinna att laga middag till flickorna och henne själv (flickorna är hennes uttryck). Köket är belamrat med mjölpåsar, sockerpåsar, lökpåsar, Taloberg, gamla bananer som luktar gamla bananer och en massa plastbehållare. De har dessutom möblerat om I kylskåpet!
Jag gillar läget. Det är roligt att samspråka såväl med jättekvinnan som med canuckerna. Jag lär mig säkert något av det här också. Det är farligt att bli för egoistisk och tro att man har rätt till delar av det som är allmänt (en lärdom). Mina lärdomar och reflektioner I den här bloggen kan tyckas naiva men, eller som Poonam alltid säger “BUT,” intellektuellt sett kan ju de flesta inse förnuftet I mina till synes “upptäckter” BUT, det jag skriver om är mina egna sanna upplevelser utan några filter och de tankar de sätter igång I min hjärna. Jag är I den omständigheten just nu att jag inte har någon annan att diskutera (bortsett från de Skypetillfällen vi har ganska frekvent hustrun och jag och lite mindre frekvent med mina barn) med utom mej själv och det är väldigt intressant och givande. Ni får ta bloggen precis hur ni vill – det bjuder jag på!
På tal om canucker så samspråkade jag med två ungdomar vid lunchen (nu är jag på Tambua Sands). Jag har sett dem vid ett tillfälle klädda I någon sorts vattensportkläder som jag inte kan koda. De är från Calgary och är här på semester. Kvinnan ser indisk ut eller I alla fall med indiskt ursprung. Jag säger det till henne efter att vi talat en stund om Vancouver som en fantastiskt vacker stad och specifikt om den stora andelen invånare med kinesiskt ursprung. Hon berättar att hon är adopterad och är född I Rakiraki och ska åka dit nästa vecka. Vi talar lite om Fiji och vart man som turist bör åka och jag tipsar om mina begränsade erfarenheter om detta. Nåväl: det intressanta med allt detta är att jag dristade mig till att säga att hon såg ut att ha indisk härkomst. Det skulle jag aldrig gjort om jag inte hade fått de erfarenheter jag nu fått genom förmånen att få vistas på denna söderhavsö så här relativt lång tid. Snacka om kunskaper om sig själv…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar