tisdag 20 november 2012

Mjölk


Ösregn hela natten. Vildhundarna slogs på verandan så det dunkade I hela huset; lite obehagigt innan jag fattade vad det var för ljud. Sedan hörde jag deras skällande och gnällande. Det verkar som om de här vilda hundarna är lite mer aktiva nu när Diwali är över.
45 minuter I gymmet; har gett mig f-n på att klara mer än en halvtimma och nu lyckades jag. Idag hade inte canuckerna diskat så jag fick koka mitt morgonägg I vattenvärmaren. Det gick lika bra det. Till ägget: Weet-bix med mjölk och en stor kopp kaffe också den med mjölk. Sen en kort promenad till jobbet och en titt I jobbdatorn och en I min nomad. Besvarar lite mejl. En liten kopp kaffe och sen iväg till dagens begivenhet; workshop I kreativt skrivande. Femton deltagare, hälften studenter och hälften anställda. Vi hade fått några skrivuppgifter presenterade I utskicket och dessa jobbade vi med en stund sen redovisade vi allihop. Mycket intressant att höra om livet på Salomonöarna, I Kina (på gränsen till Mongoliet), i Australien och i Fiji. Somliga är väldigt bra på att skriva. De har säkert sysslat med det rätt mycket blir min förklaring till det jämte en begåvning så klart. Vi gjorde en del fantasi- och minnesövning och Robin (amerikanen) gav oss lite tips om skrivande samt besvarade frågor. Kände igen mig I hans resonemang när jag reflekterar över vad och hur jag skriver i den här bloggen. Frågan var hur pass ärlig och utlämnande man ska vara. Intressant att vi hade helt överensstämmande uppfattningar om förhållningssättet; han är ju professionell och jag en vanlig bloggnovis. Jag tar med mig en hel del från dagens workshop. Satt sen en stund på jogget men tröttnade; jag gör den sista markingen imorgon. Då blir det en heldag på jobbet eftersom det är dags för sista handledningen med Sonam. Hon har fått mina kommentarer och har alldeles säkert reviderat I texten. Ser fram emot våran diskussion. Därefter kan jag konstatera att jobbdelen av min fijivistelse är avklarad.
Nu gäller det bara att få tillbaka mitt pass; det finns hos HR department eftersom mitt arbetstillstånd inte är klart. Det här landet är intressant. De har delegerat många uppgifter, men ändå inte. Allt ska I alla fall passera allt större skrivbord och stämplas med allt grällare färger…De gör så gott de kan och det kommer säkert att bli bättre. Nästa och nästnästa val blir avgörande för Fiji Islands framtid.
Någon äter av mina Weet-bix och dricker av min mjölk. Är det någon av canuckerna eller städerskan? Jag tror det är någon av canuckerna och jag undrar varför. Ska ta upp det imorgon.
Efter simningen när jag skulle fixa frukosten såg jag att även ägg och kaffe saknades. Vi hade en diskussion om det här senare på dagen. Resultatet: en hylla I kylskåpet är bara min.
Klar med min marking. Tretton av 14 (ja så ska de skriva på ett akademiskt vis här; hur är det  hemma?) fick godkänt betyg, således en med underkänt betyg. Denne har ingen möjlighet till någon omtentamen eller dyligt. Får gå kursen igen; surt! Utrensning av papper på kontoret. Vad ska jag spara för arkivering? Ska jag t.ex. spara 14 videoinspelade vägledningssamtal som varit examinerande? Kan ett betyg överklagas? Papper som inte sänts in via Moodle; ska de sparas? Den ende att fråga är Josephine administratören; hon vet inte. Fråga akademikerna säger hon. De är inte här. Som vanligt, skulle jag vilja säga. ALLT tar sån lång tid här.
Jag hämtade mitt pass idag, men det var ingen stämpel I det. Alltså behöver jag ett brev som visar att jag fått mitt 14-dagars uppehållstillstånd förlängt. Det brevet kräver två besök till immigrationskontoret nere I stan för HR-mannen som förklarar hur noga det här är. De är inte kloka skulle jag vilja säga direkt I ansiktet på honom. Varför göra allt så himla svårt och komplicerat? Systemet är genomkorrumperat och det är hur mycket pengar som helst under bordet I den här hanteringen med människors arbets- och uppehållstillstånd. Kanadensarna har upplevt en liknande situation som jag. De går på en annan paragraph, på artisttillstånd, men de har kunnat konstatera korrumptionen redan tidigare. Kan man inte göra så mycket turistinkomster på en människa så får man väl på annat sätt pungslå de som ska jobba här, kan jag tycka när jag är I den här totala beroendesituationen av deras godtyckliga beslutshanterande. Obra! Den gamla sanningen att människor som eftersträvar makt söker sig till yrken där arbetet berör invandrare eller asylsökande, får sig ännu ett konkret bevis. Jag har sett det så många gånger förut.
Sugarcanes

Breadfruit

One of all the beautiful trees on Campus
Onödigt att måla fan på väggen när SAS forsättningsvis är I luften. Hem (ner) kommer man ju alltid…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar