fredag 27 juli 2012

Åtta månader senare

Jag litade på min känsla; det är rätt och bra. Nu är jag på väg till Pacific igen. Efter kontakter och ett pyramidalt kommunicerande har jag fått ett nytt Mundusstipendium, dvs möjligheten att vara på USP ytterligare en månad. När jag talade med kamraterna på Fiji om detta kom de omgående med en förfrågan om jag ville vara ansvarig och ensam sköta all undervisning på deras karriärvägledarkurs, som ligger på masternivå, under hela terminen på 18 veckor. Går det att avböja ett sådant erbjudande? För mig är svaret “Nej”. Jag tackade alltså “Ja” och hade ett samtal med Bernt och därefter köpte jag svindyra flygbiljetter och började grovplanera. Nu är uppdraget över hela terminen varav Mundus är den första delen fram till “mid-semester break”. Under denna delen är min livskamrat med.

22 juli
Denna gång går resan i västerled: Växjö-Suva via Kastrup, London, Los Angeles och Nadi. En dubbel pölser och Starbuckkaffe på Kastrup. British Airways till London Heathrow med en fantastisk sightseeing över London. Såg bl.a. “Skärvan”. Snabb transfer till nästa flyg.tet jag nånsin hört. I ankomsthallen står fyra män och spelar Bulamusikinte kommer ihåg något, men det var det bästa välkomstpra  Vi flyger med British Airways och Air Pacific. Förra gången var det med Korean Airways. Stor klasskillnad. Inga filmer. Istället blev det på atlantflygningen ett intressant samtal med Samir från Libanon. Han bor sedan några år i Los Angeles. Samir arbetar som ekonomikonsult inom oljebranschen i Persiska viken. Han satsar mycket på barnens utbildning; äldsta sonen går på Berkely. Vi hade en hel del att prata om. Sov därefter 4-5 timmar med hjälp av öronproppar och ögonbindel – ljudligt enligt hustrun. På LAX, Los Angeles flygplats: security, köer, omständigt, gula linjer, makt, flera våningar, jobbigt. Vi fick ta ut vårt bagage, gå några steg på kalifornisk mark för att checka in på nytt. Ny flygning på 11 timmar i mörker. Vi satt på andra våningen i 747:an med mycket bra benutrymme. Obra flygmat men bra service i övrigt.

23 juli
Vart tog den vägen?

24 juli
Landade i gryningen med en underbar monolog från flygstyrmannen. Av vilket jag inte kommer ihåg något, men det var det bästa välkomstpratet jag nånsin hört. I ankomsthallen står fyra män och spelar Bulamusik och vi känner oss välkomna. Köpte bussbiljett till den drygt fyra timmar länga resan på gropiga och guppiga vägar (Queens Road) mellan Nadi och Suva. Resan är bra som sightseeing. Vi har rest vägen förrut och märker några förändringar. Bland annar är en stor resort under byggnad. Taxi till USP. Vi fick ett lite större rum denna gången, men i samma hus som förra gången. I vårt gamla rum bor nu en indisknära kulturgeograf. Vi åt god vegetarisk indisk mat på Govindas, handlade lite mat på CostULess och packade upp. Svårt att hålla mej vaken; tog ett antal tupplurar på sängen. Beckmörkt kl sex. Det regnar.

25 juli
Gick upp på jobbet i CELT Building och blir välkomnad av Josephine, Tima, Ella, Michael och Gaylene. Roligt att vara tillbaka och skönt att känna mig så välkommen. Det regnar hela dagen. Torrperiod enligt boken något helt annat enligt verkligheten. Verkligheten gäller som bekant. Tog en underbar buss (med hänvisning enbart till den sköna reggaemusiken) ner till stan för att köpa mobilt internet och få det installerat i min Mac. Lunch på Bad Dog Café där vi blir serverade av en kille med mycket feminina drag. Han hade proportionellt lika långa ögonfransar som barnbarnet Noah.

26 juli
Vi startade dagen med en promenad in till centrum och frukost på The Old Cottage Mill. Köpte frukt och grönsaker under återpromenaden.
Fick ett arbetsrum med en hög stationeries på skrivbordet. Att datorn inte är inkopplad är av lägre prioritet bara man har flygpostkuvert och tejprulle… Konfererade lite med Tima om kursen och beslutade om en del ändringar. Just nu är det nio studerande anmälda men det kan komma flera. Här har man maximerat antalet antagna studenter till tolv. Hade min första lektion som var kursintroduktion samt en sorts förklaring till hur jag tänker mig att vi ska jobba; många lektioner uppbyggda som vägledningssamtal med en hel del symbolik och visualisering. På grund av att mina immigrationspapper inte är helt i sin ordning så blir det mest personligt från min sida; inte så mycker föreläsning. Nio intresserade studerande varav tre nyregistrerade. Det känns otroligt skönt med en bra början.

27 juli
Morgonpromenad ner till havet. Tog hem en nedfallen kokosnöt, som ska huskas och öppnas imorgon. På jobbet för möte med Morgan. Samtal där likheterna inom universitetsvärlden framträder tydligt: byråkratier, learning outcomes, granskning av kursplaner som alla ska igenom det lokala nålsögat. Kurs PS406 har också fått sina törnar. Tal om The Big Machine och Tornhuset. Handlade lite på bookshopen och åt en sallad på Campus.

1 kommentar:

  1. Hallå, vi läser era bloggar. Låter exotiskt och spännande. Men vi förstår också krävande. Vi njuter av högsommarvärme som äntligen kommit. En vecka återstår sedanmusik i Stockholm och arbete!

    SvaraRadera