söndag 29 juli 2012

Kyrkans makt

Suva City på söndagen är lugnt och tyst. Luften är renare och idag är det klarblå himmel så att man tydligt kan se de grönklädda kullarna på andra sidan viken. Idag är det dags för besök i Metodistkyrkan. Enligt guideboken en enastående föreställning med fantastisk sång och stämning. Vi är där en stund före kl. 10 och blir varmt välkomnade och anvisade en plats. Tunga slag på en trumma signalerar när allt ska börja. En seniorkvinnokör sjunger entonigt och meditativt en kvart före start. Sedan kommer det in tre män i kavaj och slips; alla präster. Och så börjar ett långt pratande, allt är på fiji så vi förstår inte ett dugg. När det är dags för veckans notiser blir vi välkomnade (på engelska). Under predikan som kan tyckas mycket aggressiv sätter sig en kvinna bredvid mig. Hon hälsar på oss och säger att hon är missionär i Australien men infödd Fijian. Hon översätter vad prästen talar om. Det handlar om att hålla sig till Gud och inte söka stöd någon annanstans. Bibelcitaten kommer från när kungen av Israel stred mot Accron. Först när kungen vände sig till Gud lyckades motståndaren besegras. Idag vänder sig Fiji till stater utanför Samväldet och detta tycker han tydligen inte om. På samma sätt som han inte tycker om att ungdomar vänder sig till exempelvis alkohol för att lösa sina problem; de måste vända sig till Gud istället.
Min reflektion efter denna gudstjänst är att kyrkans makt är otroligt stor här. Ungdomar (det var ett stort antal ungdomar närvarande; konfirmander tror jag) blir väldigt starkt påverkade av det som sägs en sån här vanlig söndag. En stor blandad kör på ca. 60 vuxna män och kvinnor sjöng vackert. Det är som att kören ersätter orgelspel. Här fanns varken orgel eller krusifix. Men jag tycker att reseguidens tal om fantastisk sång var en klar överdrift. Men, det var intressant och det är bra! Jag tar med mig detta till min undervisning på så sätt att jag måste vara extra noga med att se till att jag får klart för mig var mina studenter är innan jag börjar arbeta med dem.
Köpte en plastbalja för att kunna tvätta våra kläder. Lunchade på en liten fiskrestaurang och tog bussen hem. Idag var det inte tal om promenad eftersom vi var lite uppklädda; långbyxor och långärmad skjorta för min del. Det är varmt i solen en torrperioddag i Suva. Idag körde bussarna mycket saktare; resan blev mycket behagligare och vi kunde se mer. Musiken var som vanligt; i baktakt och ljudlig och det är bra. Letar efter en ny favorit; Morning Knight är en stark kandidat. När vi kom hem hjälpte mig Gunilla att undvika sängen genom att ta mig till gymet och köpa gymkort som även ger inträde till bassängen på Campus. Gjorde en simborgare medan hon simmade drygt tre… Snart blir det gymdax! Söndagen avslutades med stekta auberginer, sallad och ett gott vitt australiensiskt vin.

3 kommentarer:

  1. Impad av simningen ;)
    Säg till när du hittat din nya favoritlåt ska jag se om jag kan hitta den!
    Fick massor med energi av Skype-samtalet innan! Ni är häftiga!!! Snart hörs vi igen! Du sover nog gott nu efter dagens tre timmars pass!!
    :)
    Puss
    Mellan

    SvaraRadera
  2. Vad spännande att få följa dig här, du skriver väldigt underhållande!
    Kommer bli tomt utan dina föreläsningar i höst med hoppas att vi ses igen till våren! :)
    Therese - på väg att bli mellan

    SvaraRadera
  3. Linn: Jag samlar musiktipsen tills jag kommer hem. Spotify fungerar inte här!
    Therese: Så roligt att du följer mina äventyr och reflektioner; 2013 blir det kanonföreläsningar... Vinaka vakalevu!

    SvaraRadera