fredag 28 oktober 2011

Dagen före

Varför Fiji?
Tanden var blodad av ett besök i Vancouver, med en avstickare till New York, under knappt två veckor förra hösten. Jag undervisade på Simon Fraser University och passade även på att besöka Norman Amundson på UBC. Staden Vancouver med miljötänk som övergått till miljöhandling, dess skönhet och även möjligheten att se bra ishockey (Canucks mot Anaheim) var verkligen en positiv upplevelse.
Att ge sig ut i världen är också att utmana sig själv och den här gången var det framför allt att kunna bidra med något och göra hyfsat bra ifrån mig (på engelska). Svettig och nöjd och med önskan om mer.

Mer!
Chanser dyker alltid upp och det är bara att kasta sig ut och försöka greppa dem. Chansen att se mer kom i mitt fall genom en liten blänkare på Mah's hemsida om Mundus ACP. Jag kontaktade Gunilla Pfannenstill på Internationella kontoret och därefter ansökte jag. Att ansöka tog längre tid än den tänkta vistelsen...
Men vill man något så... Att det blev just Fiji och inte Karibien eller Afrika beror nog mest på att Fiji ligger längst bort, är mer okänt och att Villevalle var där på 50-talet. Det skulle också vara en kontrast till Canada. Min livskamrat Gunilla och jag var överens att vi åker till Söderhavet tillsammans!

Dagen före.
Packa väskan. Tänka på att det är ca. tjugofem plusgrader och fuktigt. Att inte glömma presenter till värdarna. Att ta med nödvändigt material. Att.. äsch, glömmer vi något så finns det säkert något liknande att köpa! I morgon bär det av till Kastrup, Paris, Seoul, Nadi och Suva. Ett dygn i luften, ett antal timmar i transfer, tio timmars tidsdifferens. Det ska bli roligt och spännande!

2 kommentarer: